KUOPIJJOON
16.2.2008

Tällä kertaa Hupijalaisia kouli Mikko Nurmi. Koulutuksesta raportointi on jäänyt kiireiden alle, eikä enää ole saatavilla niin seikkaperäistä selontekoa tapahtuneesta. Onneksi koulutus on kuitenkin DVD:llä, jonka seurassa voi palata sen aikaisiin tunnelmiin.

Puolentoista tunnin pätkä per ryhmä (4 koirakkoa), jonka aikana tehtiin pari haastavaa ratatreeniä. Periaatteessa kouluttaja oli ihan asiallinen, mutta mielestäni tempo oli varsinkin näin kokemattomille koirille ja kouluttajille turhan ripeä ja sotilaallinen. Olisin ainakin henkilökohtaisesti mielummin syventynyt esimerkiksi vain yhteen treeniin kunnolla, kuin pintapuolisesti raapaissut kiireellä kahta. Varsinaisesti tästä koulutuskerrasta en saanut irti mitään valtaisia ahaa-elämyksiä.

Tottakai on tervetullutta saada lisäpotkua uusista kouluttajista, kuten myös se, että esimerkiksi nyt Hupijan tiimoilta vaihtuu kouluttajat, saahan laajemmin näkökulmaa. Itse jäin kuitenkin kipeästi kaipaamaan positiivista palautetta, lisäksi ihan turhaan sai tehdä samat virheet useaan otteeseen vetäjän niihin ratkaisevasti puuttumatta, antamatta niiden ratkaisemiseksi sopivia avaimia. Yhden treenikaverin kanssa juteltiinkin tästä, mielumminhan sitä pohtii treenin mahdollisimman pitkälti ensin itselleen selväksi ennen kuin ottaa koiran siihen mukaan. Ursa ei kuitenkaan ole kaikkein toistokestävimmästä päästä, vaikka tässäkin on tapahtunut muutosta, kuitenkin pitäisin toistot minimissään, tietäisin itse tarkkaan mitä menen radalle tekemään ja kerrasta keskittyneesti ja kunnolla. Onnistunut suoritus. Nyt tuli virhetoistoja vähän liikaa ja siitä jäi vähän huono fiilis.

Paikka oli Kuopion Lemmikkiareena, paikka oli sisätiloissa, T-paitasillaan sai treenailla ja silti tuli kuuma. Paikka oli ahdas ja matalahko (vaikkei tällaisen persjalkasen tarvinnut sentään pelätä päänsä kolisemisen puolesta), alustana matto, joka oli koottu palasista. Ainakin itse horjahtelin useammin kuin vain kerran tai pari. Kepit oli asetettu huonoon paikkaan niin, että niiden toisella puolella oli ovi auki keittiöön ja niiden vieritse portaat alakertaan, joissa avonaiset kaiteet. Ursalla oli todellisia ongelmia ainakin ekaradalla keppien kanssa. Väkisin tuli noin keskiväliltä pois, kunnes sain sen kannustettua ja vastakädellä vedättämällä menemään. Melkoisen erilainen treenialusta ja -paikka mihin on tottunut, mieluiten sitä treenaisi ihan hiekkakentällä ulkosalla. Tulisipa kesä...

Ursa nuuskutteli alkuun, sillä oli selkeästi keskittymisvaikeuksia aluksi, se ei edes intoutunut patukanvetoon. Lukossa se koira parka oli ensalkuun, ei vaikuttanut kyllä koko treenin aikana niin pirtsakalta itseltään.

EKA TREENI

1318125.jpg

Radalla varmaankin kinkkisin kohta 8-9. Miten tuosta nyt laittaa koira oikeaan putken päähän....?! Sillä tyylillä mentiin, että koira oikealla puolella hallussa, ekasta putken päästä ohi ja heti sen jälkeen vastainen käsi koiran editse ja käskyllä putkeen. Olisikohan kolmannella kerralla onnistunut.... ;) Ekalla kerralla 9-putken väärään päähän, tokakerralla kympin oikeanpuoleiseen päähän. Huoh.

14-15 vein vastakäännöllä oikeanpuolimmaisen siivekkeen ympäri. Yllättävää kyllä Ursa ekalla kerralla katosi minulta, suoritus meni ihan oikein, mutta Ursa ei kääntynytkään hypyn jälkeen oikealle, vaan vasemmalle, joten tuli siltä puolelta minua, miten en olettanut.

TOKA TREENI

1318124.jpg

1-5, juoksuvalssi. Ihan uusi juttu, mutta kinkkinen. Oma ajoitus ja sijoittuminen oli tosi tärkeää. Näyttää paperilla helpolta, mutta ei ole sitä todellisuudessa, ei ainakaan ison koiran kanssa. Itseä häiritsi tässä suuresti epäonnistuneiden suoritusten valtaisa määrä, kunnes vihdoin viimein itsellä loksahti se, mitä minun pitää tehdä ja saatiin harjoituskin onnistumaan. Ensin kokeiltiin valsseilla, sen jälkeen takaaleikkauksilla, jonka jälkeen palattiin valsseihin. Olen kieltämättä huonohko valssien vääntäjä, mutta en saanut alkuun irti mitään käyttökelpoista ajatusta kouluttajalta. Onnistuneen suorituksen avaimet: Rintama menosuuntaan lähdössä, ykkösen ja kakkosen välistä, läheltä kakkosta, kakkosen ylityksen varmistus, ripeä liikkuminen kolmoselle läheltä siivekettä, lähellä estettä koiraa "nenästä kiinni", neloselle ja vitoselle. Tässä kolmosen ja nelosen välissä horjahtelin urakalla, liekö ollut maton saumat juuri niillä main, kun alusta oli tehty irtopaloista, tämä horjahtelukin jo itsessään tuotti pari epäonnistumista.

Tässä treenissä kepit laitettiin selkeästi vinoon (aloituspaikka sisempänä), helpotti kyllä paljon menoa, oikealla puolella olevat avonaiset portaat ei jännittäneet niin paljoaa.

Toinen pöhelö kohta oli 8-10. Mulla on ohjauskuviot menneet vähän turhan monimutkaisiksi, ensin taisin työstää vastakäännöllä sitten yritettiin kääntää aivolohkojani niin, että ohjaisin valssilla ja sen jälkeen koira vasemmassa kädessä ysin yli, niinkin yksin kertainen ohjausmuoto, kuin vasemmassa kädessä pitäminen tuotti suunnattoman paljon aivotyötä. Väkisin siinä yrittää vauhdissa kaikenlaisia selän kääntöjä ja pyörähdyksiä, saatiin sentään kolmannella kerralla onnistumaan...

Puomi oli metka. Ratapiirroksessa suurinpiirtein puomin ja harmaan alueen risteyskohdassa oli massiivinen lattiasta kattoon ulottuva valkoinen palkki. Ensimmäisellä suorituskerralla Ursa ei tuntunut edes huomaavan mokomaa, toisella kerralla se pisti kohdalla kaikki jarrut päälle, taisi eläin hätkähtää. Kolmannella kerralla tuli varovaisen reippaasti, aiheutti kyllä muissakin koirissa hätkähdyksiä. Kieltämättä voisi itsekin hirvittää, jos tuttua puomia kulkisin ja tielle sattuu massiivinen palkki.

YHTEENVETO

Se jäi päälimmäisenä mieleen, että taas tuli vastaan se, miten unohduksissa kaikki perusohjauskuviot on. Tästä Mikkokin sanoi. Samoin palkkaukseni, varmaankin myöhässä, mutta myös väärän laista. Pitäisi myös HETI epäonnistumisen jälkeen ottaa koira hanskaan ja palkalle, ettei se pääse nuuskuttelemaan ja kulkemaan omiaan. Plääh. Ei jäänyt tarpeeksi hyvä mieli tästä treenikerrasta...

Tällä kertaa reissattiin ees taas yhteiskyydillä Helin&käppänä-Veikan ja Susannan kanssa. Tervetullutta, kun ei juuri nyt ole omaa kaaraa kuljettavaksi, uuden laittaminen on työn alla.